Instruktioner

Din uppgift är att skapa en fiktiv person och  skriva en dagbok (blogg) från andra världskriget. Du ingår i en grupp med kamrater som är ditt stöd på resan genom kriget. Ni får uppdrag som fördelas mellan er. Alla inlägg ska kommenteras av gruppmedlemmar på bloggen. Alla i klassen ska skriva en personbeskrivning och tre inlägg samt kommentera kamraternas inlägg. Men skriv hur många inlägg du vill.

Mål och syfte
Du ska träna på att:
Skriva en sammanhängande berättelse som visar att du har ”en blick” för historien och förstår du kan påverka vad som är viktigt att berätta om det förflutna.
Välja ut och tolka händelser och processer med hjälp av historiska begrepp och metoder.
Visa att du förstår att människors åsikter och tankar påverkas av den tid de lever i. Förstå att kunskap om dåtiden påverkar vår syn på nutiden och vår uppfattning om framtiden.

Joseph Schulz en tysk soldat vägrar att avrätta partisaner och civila i Jugoslavien 20 juli 1941. I stället går han fram och ställer sig i raden av dödsdömda.

Historisk empati
Blogginläggen ger dig möjlighet att leva dig in i en annan människas historia. Du får chansen att förstå hur människor som Joseph Schulz, offrade sitt liv medan andra bara lydde order. Precis som vi, var de flesta som folk är mest, några var modiga, andra fega och någon var ond. Men dåtidens människor var också produkter av sin tid och sina samhällen. De tänkte inte sämre, men de tänkte annorlunda. De hade en annan verklighet att förhålla sig till. Du behöver inte acceptera eller tycka om att många unga tyskar gick med i Hitlerjugend men du kan försöka föklara och förstå hur det blev så.Att skriva på en bloggen
Du får alltså skriva fler inlägg om varje uppdrag om du vill. Tänk på att det är bättre att skriva fler korta inlägg än ett jättelångt. Långa texter blir svåra att läsa på webben. Ett inlägg kan vara någonstans mellan 150 och 300 ord långt. Om du är osäker på stavning eller skrivregler så be om hjälp. Vi bedömer inte språket men eftersom alla kan läsa dina texter så är det viktigt att det ser ok ut.Utnyttja möjligheten att skriva kommentarer till varandra. Be om föklaringar om ni inte förstår och argumentera för eller emot olika åsikter. Belägg gärna argument med källor av olika slag.
Andra medier
Bloggen ger möjlighet till att använda andra medier än text. Utnyttja det och infoga gärna bilder och filmer. Tänk på upphovsrätten. Som tur är är mycket historiskt material på Internet fritt att använda. materialet på Wikipedia och Wikimedia brukar alltid vara fritt.

 

Annonser

3 thoughts on “Instruktioner

  1. Någon kanske vill fråga om något. Annars är det ju ett bra sätt att visa att man läser instruktionerna ordentligt 🙂

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s